وجنة
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لقد قمنا بأنشاء منتدى جديد و نتمى وجودك معنا
و تساهم فى تقدمه
و يكون ساحة مناسبة لطرح افكارك و موضوعاتك
نتمنى زيارتك لنا و يشرفنا اشتراكك معنا
لك تحياتى

منتدى وجنة
https://wagna.ahlamontada.net

وجنة
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لقد قمنا بأنشاء منتدى جديد و نتمى وجودك معنا
و تساهم فى تقدمه
و يكون ساحة مناسبة لطرح افكارك و موضوعاتك
نتمنى زيارتك لنا و يشرفنا اشتراكك معنا
لك تحياتى

منتدى وجنة

وجنة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

وجنة

الرياده .. التميز .. التفوق

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
منتدى وجنة   : إسلامى ... ثقافى .. إجتماعى .. شبابى .. الخواطر  ... القصص ... الغرائب  .... الطرائف .... الأخبار المتجددة .. الحوارات المميزة    

منتدى وجنة .... سحر الكلمات .. همس القلوب .. تحاور العقول .. الأخوه و الصداقة .. الإبداع و التجدد المستمر ... أخر عضو مسجل معنا ( Hazem Hazem) مرحبا به معنا

التحرش الجنسي السلبي

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
عمر غرباء
المشرف العام
المشرف العام

العمل/الترفيه : صاحب شركة بلوم مارت

التحرش الجنسي السلبي  Empty
مُساهمةموضوع: التحرش الجنسي السلبي    التحرش الجنسي السلبي  I_icon_minitimeالخميس 19 مايو 2011 - 16:53

بما اننا في عصر الحرية وعصر اللثورة الي غيرت مفاهيم الحرية بالنسبة ليا

انا حبيت اطرح وجهة نظر ويا ريت نسمع اراء الاخوة الاعضاء في وجهة النظر دي سواء بالانتقاض او الاتفاق معاي عليها

التحرش الجنسي السلبي

خرجت من البيت بعد ما الجيبه قصرت أو ضاقت والبادي بقى ضيق اوي والطرحه وقعت من على راسها او كانت موجودة بدون اي قيمة

خرجت لابس الجينز الضيق او حتى البرامودا القصيرة او حتى البنطلون الشفاف

خرجت وقبل ما تخرج حطت نص علبة المكياج على الوجه وغيرت خلقة ربنا معتقدة بانها هتكون اجمل لو عملت كده

الشيء الغريب هي ليه بتعمل كده ؟ !!

هو ده التحرش السلبي

اكيد كلنا نعرف يعني ايه تحرش الرجال بالنساء والمضايقات الي بيتعرضوا ليه

استنى يا عم الحج ...

ايه بس في ايه هو انا غلطت ؟!!!!!!

هو انت عايز تحجر على حرية المرأة ولا ايه ؟ ! عايز المرأة ترجع لعصر الجاهلية وتلبس طويل وواسع ومش عاجبك الحرية الي بتعيشها المرأة ولا ايه ؟!!

لا يا عم العفو ولا يهمك انت رضيت بانك تخرج اي حد من معارفك او حتى قرايبك بالشكل ده ورضيت انها تغتال بسهام أعين الناس

يمكن تكون فاكر انه دي حرية شخصية وانه اي حد يعترض عليها بيتعدى على حريتك الشخصية

بس انا عايز اقول حاجة اما يحصل ده اوعى في يوم تلوم على الشاب الي تحرش بيها او عاكسها او حتى فكر في شيء والعياذ بالله خارج عن الدين

هي الي بدأت بده وهي الي بدأت التحرش بشكل سلبي وألهمته انها فريسة سهلة ومستنية الي ينقض عليها

بس لازم تعرف حاجة مهمة اوي ... الحرية مش مجرد انك تعمل الي انت عايزه بدون تعليق من الاخرين

الحرية الشخصية في انك تبقى عارف انه حريتك بتتوقف عند بداية حرية الآخرين وانا من بين حريتي اني اما اخرج ما اشوف منظر زي ده ممكن يثير في شكوك حول شخصية المرأة الي بشوفها في الشارع

مش همشي مغمض عنيا انا في الشارع ولو حصل اعتقد انه مش كل الناس هتعمل كده ...

الظاهرة دي اصبحت شيء واضح وظاهر اوي في مجتمعنا الي المفروض انه مجتمع محافظ سواء اسلامي او مسيحي

الظاهرة دي هي عبارة عن تقليد اعمى للغرب مدعيين انه دي حرية شخصية وتحضر ورقي وده مجرد ادعاء مالوش اي سند من الحقيقة

انا قولت وجهة نظري وشايف انه اي واحدة تخرج بالشكل الي ذكرناه فوق تستاهل اي حاجة تحصل معاها وهي المسئول الاول عن الي هيحصل معاها

ولو بمجرد النظرات الي هي عبارة عن اسهم من الشيطان تفتك بجسد هذه المرأة

معلش لو حد زعل بس انا قولت وجهة نظر في الي بيسموه ( الحريــــــــــــــــــــــــــــ عصر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــة )

شاكر ليكم

رياض العربى
صاحب الموقع

صاحب الموقع
رياض العربى

العمل/الترفيه : مدرس

مُساهمةموضوع: رد: التحرش الجنسي السلبي    التحرش الجنسي السلبي  I_icon_minitimeالجمعة 20 مايو 2011 - 13:55

شكرا عمر على طرح تلك القضية الهامة

وانا زمان نزلت موضوع فى المنتدى بعنوان

" قانون البصبصة "

و ده الرابط لو تحب تقرأ

[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]

و كان المغزى من القصة هو

المخفي للزوج ، والعاري للجمهور!

لا تغضب فما تقبل ظهوره من جسد زوجتك من حقنا أن نراه

ده قانون البصبصة

يعنى طالما اى واحد وافق أن زوجته أو اخته او اى حد قريبه يخرج بالشكل ده

يبقى ليس له الحق أن يغضب أو يثور لاى حد عاكسها

بالعقل مش هتكون عطشان و حد يجى يقول لك الميه اهى

بس أوعى تمد أيدك أو تشرب

اذا أمرت ان تطاع فامر بما هو مستطاع

مش معنى كلامى انى بحرض على التحرش أو المعاكسة

لكن لكل فعل رد فعل وضع طبيعى جدا فنحن بشر

اذا دعى رجل مائة امرأة قد تذهب اليه واحدة او اثنتين

لكن لو دعت إمرأة مائة رجل فاكيد سوف يذهب لها ثمانون او تسعون او ربما اكثر

التحرشى السلبى هو المحرض على التحرش الايجابى

فلا تلوم رجل وجد البئر و هو فى قمة الظمأ

لذلك قال الله تعالى "

قال الله تعالى { يَا نِسَاء النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاء إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذِي فِي قَلْبِهِ مَرَضٌ وَقُلْنَ
قَوْلاً مَّعْرُوفًا {32} وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ
وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا {33}
وَاذْكُرْنَ مَا يُتْلَى فِي بُيُوتِكُنَّ مِنْ آيَاتِ اللَّهِ وَالْحِكْمَةِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ لَطِيفًا خَبِيرًا {34}
}

ياااااااااااااه على جمال الايه الكريمة و الأمر الربانى لنساء النبى عليه الصلاة و السلام

يعنى نساء النبى فقط لالالا لكل النساء لكن هم القدوة اللى بنتعلم منهم

شوف يا عمر الجمال فين كمان مش فى اللبس ده كمان فى القول

يعنى ممكن مش تكون شايفها خااااااااااااالص خالص لكن الصوت له مفعول السحر

و كمان الامر للنساء لان زى ما قولنا التحرش السلبى هو الشرارة الاولى

تسلم يا عمر على الموضوع

شكرا عمر على طرح تلك القضية الهامة

عمر غرباء
المشرف العام
المشرف العام

العمل/الترفيه : صاحب شركة بلوم مارت

مُساهمةموضوع: رد: التحرش الجنسي السلبي    التحرش الجنسي السلبي  I_icon_minitimeالإثنين 23 مايو 2011 - 23:22

انا الي شاكر ليك يا رياض على التعقيب الاكثر من رائع

والي يعتبر بحق هو الموضوع المفيد والمثمر والمدعم بآيات وعبر جليلة

تعقيب في غاية الجمال ومتكامل هو وبجد الموضوع الحقيقي

وانا شاكر ليك على التشجيع وارجوا من الله ان يحفظ نسائنا ونساء المسلمين اجمعين

امين يا رب العالمين

متشكر على الحضور الكريم اخي الحبيب رياض
soso 100
عضو جديد
عضو جديد
soso 100

مُساهمةموضوع: رد: التحرش الجنسي السلبي    التحرش الجنسي السلبي  I_icon_minitimeالخميس 26 مايو 2011 - 15:58

مسا الخير
اخ عمر انت دايما تعرض مواضيع
واقعيه
وموجوده بحياتنا اليوميه
بالنسبه للتحرش هدا شي طبيعي موجود
يوميا
لا دخل اللبس او طريقة المشي
او المكياج
كل واحد حر بتصرفو اعتقد
بعدين التحرش هدا طبيعي ومبيخلصش
من يوم قيام الكون والتحرش موجود
مع تطور الزمن
والتحرش مخلصش
وما في امل يخلص
معناها لازم نتعود
انو هوي شي طبيعي
بالحياه
ابو رحمه
عضو جديد
عضو جديد

مُساهمةموضوع: رد: التحرش الجنسي السلبي    التحرش الجنسي السلبي  I_icon_minitimeالأربعاء 20 يوليو 2011 - 3:04

مساء الخير عمر انت انسان متحضر ومتدين وربنا يزيدك من نعيمة

التحرش الجنسي السلبي
صفحة 1 من اصل 1