وجنة
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لقد قمنا بأنشاء منتدى جديد و نتمى وجودك معنا
و تساهم فى تقدمه
و يكون ساحة مناسبة لطرح افكارك و موضوعاتك
نتمنى زيارتك لنا و يشرفنا اشتراكك معنا
لك تحياتى

منتدى وجنة
https://wagna.ahlamontada.net

وجنة
السلام عليكم و رحمة الله و بركاته
لقد قمنا بأنشاء منتدى جديد و نتمى وجودك معنا
و تساهم فى تقدمه
و يكون ساحة مناسبة لطرح افكارك و موضوعاتك
نتمنى زيارتك لنا و يشرفنا اشتراكك معنا
لك تحياتى

منتدى وجنة

وجنة
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

وجنة

الرياده .. التميز .. التفوق

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول
منتدى وجنة   : إسلامى ... ثقافى .. إجتماعى .. شبابى .. الخواطر  ... القصص ... الغرائب  .... الطرائف .... الأخبار المتجددة .. الحوارات المميزة    

منتدى وجنة .... سحر الكلمات .. همس القلوب .. تحاور العقول .. الأخوه و الصداقة .. الإبداع و التجدد المستمر ... أخر عضو مسجل معنا ( Hazem Hazem) مرحبا به معنا

ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل

eman
مشموشى
احزان زمان
عمر غرباء
hima
Naglaa El Metwaly
نوجا
وجنة
لست قلبي
mondy19791
حبيبه
عمر
حمودى الروش
رياض العربى
العاشق الجريح
19 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3
كاتب الموضوعرسالة
sama
عضو نشيط
عضو نشيط
sama

ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 Empty
مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالخميس 22 يوليو 2010 - 23:41

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اولا: انا عضوة جديدة لسة بس بجد عجبنى الموضوع اوى ودة اللى خلانى اسجل

وخصوصا انى بجد نفسى اتكلم مع حد يسمعنى من غير ما احس انه زهقان او مل منى ومن

كلامى ,يسمعنى ويرد عليا ويقولى انتى صح او انتى غلط

احس انه بينصحنى لانه خايف عليا ولو هيوصلى الاحساس دة بالكدب

المهم انى بجد نفسى افضفض بكل اللى جوايا

واكيد هيجى الوقت هنا اللى اتكلم فيه اللى نفسى يكون النهاردة ودلوقتى قبل اى وقت تانى

انا اسفه انى طولت بس بجد انا كنت محتاجة لحاجة زى دى اوى اوى فعلا
الامير
مشرف الأغانى و الأفلام
مشرف الأغانى و الأفلام
الامير

العمل/الترفيه : طالب بكليه تجارة

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالخميس 22 يوليو 2010 - 23:52

و احنا هنا كلنا اخواتك و هنكون سعداء جدااا بمشاركتك معانا
sama
عضو نشيط
عضو نشيط
sama

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 23 يوليو 2010 - 1:08

[center]

بسم الله الرحمن الرحيم

انا هحاول اتكلم وافضفض بكل اللى نفسى اقوله بس يارب اقدر اوصل اللى نفسى اقوله بجد

الاول انا هبدا باخر اللى حصل معايا

انا دلوقتى لسه ف ثانوية عامة والسنة دى انا داخلة تالتة ان شاء الله وانا الحمد لله حصلت ع مجموع الى حد ما كويس جايز اكون مش راضية عنه لانى كنت باحلم باعلى من كدةبس الحمد لله لان شايفة ان اللى نزلنى ف المجموع حاجة يعتبر توفيق من ربنا بس الحمد لله ف جميع الاحوال

المهم انا دلوقتى المفروض انى باستعد لسنة جديدة والمفروض ان كل تفكيرى انى ازاى اركز
عشان اعوض السنة دى لكن لللاسف انا ماما وبابا مقتنعين تماما انى مكنتش بذاكر ف تانية
وان مجموعى دة وان كان حلو فدة توفيق ربنا اولا وثانيا مزاكرة بسيطة جدا منى اللى هى كانت للدروس وخصوصا انهم شايفين انى بخاف من المدرسين اللى هما بيضربوا وبيخوفوا
مع انى قولت لماما اكتر من مرة انى مش بخاف من مدرس وانا ان كنت بزاكر فدة عشان نفسى
وف الدرس مش عاوزة احرج نفسى ادام حد

المهم انا دلوقتى بحجز الدروس لسنة تالتة وهما بما انهم شايفين انى بزاكر للدرس بس
راسهم والف سيف انى لازم احجز كل درس عند مدرسين يعنى درسين ف كل مادة ومن اول السنة

ومش هاممهم ان انا ممكن اعانى اد ايه من دة واتكلمت معاهم بد المرة عشرة ومفيش فايدة

ودلوقتى انا اتخنقت وكل اما نتكلم ف الموضوع دة لازم تقلب بخناق واقربها كان لسه يوم الاتنين وكنت صايمة والخناقة كانت ع الفطار والحمد لله نمت من غير فطار

ودة اخر اللى انا فيه وجايز يكون الموضوع مش مستاهل حاجة

بس انا مش بتكلم ع الوقف دة بالخصوص انا بتكلم ع مبداهم نفسه ليه كل دة اشمعنة انا وخصوصا انى عندى اخواتى ومش بشوفهم يعملو معاهم كدة

وخصوصا اختى الكبيرة اللى هما عاملين لها تمثال انا اة مش بقول انها وحشة

بس هما طول السنة كانوا عايزينى اعمل زيها وخلاص ورغم انى جبت اعلى منها ورغم

انى زى مابيقولوا انى مكنتش بزاكر الا انها مازلت عندهم انها ع طول الصح

انا بجد اتخنقت ومش عارفة اعمل ايه وياريته دة بس الموضوع اللى شاغلنى

بس هقول ايه الحمد لله

انا اسفة بجد انى طولت بس انا فعلا مخنوووووقة ونفسى حد يرد عليا ويتكلم معايا

واسفة مرة تانية ع الاطالة

[/size][/center]
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 23 يوليو 2010 - 11:24

اولا اهلا بيكى samaفى المنتدى بجد نورتينا والف مبروك على النجاح وان شاء الله ربنا يوفقك فى سنه تالته ان شاء الله.

اولا والدك ووالدتك مقتنعين انك كنتى بتذاكرى عشان خاطر الدوروس اللى بتاخديها او خوف من المدرسين بصى كل الامهات والاباء معظمهم كده مش انتى لوحدك اللى عندك المشكله انا كنت زيك كانوا بيقتنعوا ان نجاحى مش سبب مجهودى لا سبب انى كنت باخد دروس او لما دخلت الكليه اخدت كورسات وكنت بزعل جدا لما ااقولهم ان كل ده من مجهودى وتعبى فى المذاكره وهما مش مقتنعين بده بس بدات ااقول لنفسى حتى لو هما مش مقتنعين خلاص انا عملت اللى عليا وحاولت اقنعهم وهما مش راضين.رغم ان الحمد لله نجحت بتقدير جيد جدا ويعلم الله انه فعلا بمجهودى.
وحكايه انك تاخدى درسين فى كل ماده انتى فعلا عندك حق انها هتكون صعب جدا "رحم الله امرءا عرف قدر نفسه"بس والله هما بيتعاملوا معاكى بالشكل ده لسبب واحد بس انهم بيحبوكى جدا وعايزين مصلحتك وعيزنك تقدر تجيبى مجموع عالى وبيحاولوا قدر الامكان انهم يساعدوكى لدرجه انها وصلت لكده بس حاولى تقنعيهم مره واتنين وعشره باسلوب هادئ وفى وقت يكونوا هما هيقدروا يقتنعوا برايك وبجد انصحك ادعى كتير جدا فى صلاتك وصيامك وقومى بالليل صلى قيام الليل ولو ركعتين وادعى ربنا انهم يقتنعوا بكلامك وانا ربنا يوفقك دايما بجد الدعاء ده نعمه من ربنا والله كبيره وخلى عندك حسن ظن بالله ان ربنا هيقف معاكى وكل مشكله هتتحلل باذن الله.
وياريت مش تزعلى من والدك ووالدتك لانهم عيزينك زى اختك الكبيره بصى هقولك على حاجه انا اكبر اخواتى واختى اصغر منى يعتبر نفس مشكلتك دابما بابا وماما مقتنعين بيا انا اكتر واحده مش لانى الكبيره لانى بطعهم فى كل اوامرهم حتى لو حاجه مش هتسعدنى المهم انهم عايزين كده يعنى انا وخداها من ناحيه دينيه شويه فطبعا كل شويه يقولوا لاختى خليكى زى اختك واتعلمى منها
بصراحه طريقتهم دى مش عجبانى لان كل واحد فينا ليه شخصيته وطبعه ازاى عيزين احنا الاتنين نبقى زى بعض فى كل شئ وحاولت افهمهم كده مفيش فايده وبدات اتكلم مع اختى وافهمها.
حاولى مش تزعلى منهم ولا من طريقتهم دى وفهميهم براحه وجهه نظرك وفى نفس الوقت حاولى كلامهم ونصايحهم ليكى بقدر الامكان نفذيها اجعلها طاعه لربنا وربنا هيساعدك ان شاء الله
ياريت مش تفضلى دايما مدايقه وزعلانه مهما وصلت درجه الزعل حاولى تتفهمى الامور
بجد اسفه انى طولت عليكى بس لانى كان عندى نفس المشكله ودلوقتى عند اختى فانا مقدره مشكلتك وحاسه بيكى .
يارب يوفقك دايما فى كل حياتك واسفه انى طولت عليكى
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 23 يوليو 2010 - 12:14

تسلمى ياسارة

فعلاكلامك مريح جدا وبشكرك عليه

سما اولا اهلا بيكى معانا اخت عزيزة ومحبوبة من اول مشاركة ليكى

حبيبتى احنا هنا كلنا اخواتك واصحابك

وفعلا كلام سارة جميل جدا

وحنا معاكى دايما ولو فى اى شىء مضايقك او مزعلك

ان شاء الله هتلاقينا سمعينك وحسينك وهتجدى كل اهتمام مننا لشخصك الجميل

اهلا بيكى سما ومرحبا
الامير
مشرف الأغانى و الأفلام
مشرف الأغانى و الأفلام
الامير

العمل/الترفيه : طالب بكليه تجارة

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 23 يوليو 2010 - 17:37

saraa كتب:
اولا اهلا بيكى samaفى المنتدى بجد نورتينا والف مبروك على النجاح وان شاء الله ربنا يوفقك فى سنه تالته ان شاء الله.

اولا والدك ووالدتك مقتنعين انك كنتى بتذاكرى عشان خاطر الدوروس اللى بتاخديها او خوف من المدرسين بصى كل الامهات والاباء معظمهم كده مش انتى لوحدك اللى عندك المشكله انا كنت زيك كانوا بيقتنعوا ان نجاحى مش سبب مجهودى لا سبب انى كنت باخد دروس او لما دخلت الكليه اخدت كورسات وكنت بزعل جدا لما ااقولهم ان كل ده من مجهودى وتعبى فى المذاكره وهما مش مقتنعين بده بس بدات ااقول لنفسى حتى لو هما مش مقتنعين خلاص انا عملت اللى عليا وحاولت اقنعهم وهما مش راضين.رغم ان الحمد لله نجحت بتقدير جيد جدا ويعلم الله انه فعلا بمجهودى.
وحكايه انك تاخدى درسين فى كل ماده انتى فعلا عندك حق انها هتكون صعب جدا "رحم الله امرءا عرف قدر نفسه"بس والله هما بيتعاملوا معاكى بالشكل ده لسبب واحد بس انهم بيحبوكى جدا وعايزين مصلحتك وعيزنك تقدر تجيبى مجموع عالى وبيحاولوا قدر الامكان انهم يساعدوكى لدرجه انها وصلت لكده بس حاولى تقنعيهم مره واتنين وعشره باسلوب هادئ وفى وقت يكونوا هما هيقدروا يقتنعوا برايك وبجد انصحك ادعى كتير جدا فى صلاتك وصيامك وقومى بالليل صلى قيام الليل ولو ركعتين وادعى ربنا انهم يقتنعوا بكلامك وانا ربنا يوفقك دايما بجد الدعاء ده نعمه من ربنا والله كبيره وخلى عندك حسن ظن بالله ان ربنا هيقف معاكى وكل مشكله هتتحلل باذن الله.
وياريت مش تزعلى من والدك ووالدتك لانهم عيزينك زى اختك الكبيره بصى هقولك على حاجه انا اكبر اخواتى واختى اصغر منى يعتبر نفس مشكلتك دابما بابا وماما مقتنعين بيا انا اكتر واحده مش لانى الكبيره لانى بطعهم فى كل اوامرهم حتى لو حاجه مش هتسعدنى المهم انهم عايزين كده يعنى انا وخداها من ناحيه دينيه شويه فطبعا كل شويه يقولوا لاختى خليكى زى اختك واتعلمى منها
بصراحه طريقتهم دى مش عجبانى لان كل واحد فينا ليه شخصيته وطبعه ازاى عيزين احنا الاتنين نبقى زى بعض فى كل شئ وحاولت افهمهم كده مفيش فايده وبدات اتكلم مع اختى وافهمها.
حاولى مش تزعلى منهم ولا من طريقتهم دى وفهميهم براحه وجهه نظرك وفى نفس الوقت حاولى كلامهم ونصايحهم ليكى بقدر الامكان نفذيها اجعلها طاعه لربنا وربنا هيساعدك ان شاء الله
ياريت مش تفضلى دايما مدايقه وزعلانه مهما وصلت درجه الزعل حاولى تتفهمى الامور
بجد اسفه انى طولت عليكى بس لانى كان عندى نفس المشكله ودلوقتى عند اختى فانا مقدره مشكلتك وحاسه بيكى .
يارب يوفقك دايما فى كل حياتك واسفه انى طولت عليكى

كلام الاخت سارة تماام جداااا
و انتى حاوى تقعيهم انهم يسمعوا كلامك و يفهمو وجهه نظرك
و ابقى طمنينا عليكى
sama
عضو نشيط
عضو نشيط
sama

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 23 يوليو 2010 - 20:35

اولا انا متشكرة جدا لاهتمامكم

ثانيا انا والله متفهمة تماما انهم بيعملوا دة من باب حبهم ليا وخوفهم عليا وانا معنديش اى

شك فى دة بس مش للدرجة دى وبعدين هم عايزينى اعمل كل حاجة واى حاجة اختى بتعملها ومش هاممهم اذا كنت انا حابة دة ولا لاء وحاولت اكتر من مرة اتكلم مع ماما واقولها ان الناس مش زى بعضها وانا طبعتى تختلف عن اختى وان كل واحد له طريقته الخاصة وله نظامه سواء كان ف المزاكرة او اى حاجة تانية بس هى كانت دايما تقولى انتى خلف خلاف الناس كلها ومش عاجبك حد يعنى مثلا هى شايفة ان لما ازاكر وانا ماشية دة الصح لان اختى كانت بتعمل كدة وانا لما قولتلها انى معرفش زعقت وقالتلى انتى بس اللى صح اختك ماكانت بتعمل كدة واحنا مش كنا ف ثانوية عامة وكلام كتيييييييييييييييير وكنت بعدى واقول معلش عادى كل واحد وله وجهة نظره

اما من حيث انى اتكلم معاها فمبقاش فيه فايدة خلاص لانى تعبت اصلا من الكلام واقرب الاوقات كان النهاردة وكان ردها لما قولتلها هو انا هبدا الدرسين من اول السنة وخصوصا انها بتقول لاختى الاصغر منى مش تبدا الا بعد العيد عشان مش تتعب ف رمضان انما كان ردها عليا(وانا اعملك ايه انتى اللى عملتى كدة انتى لو بتزكرى مكنتش عملت معاكى كدة )فسكت وقولتلها يعنىمفيش فايدة ومردتش عليا والحمد لله

اما انا بقى فخلاص هستسلم لللامر الواقع وهتوكل ع الله واعمل اللى هما عاوزينه

وع فكرة ياسارة انا فعلا بعمل زى ماانتى قولتى وبحاول ارضيهم ارضاء لربنا بس انا مش برد عليهم او احاول ارفض الا لما القانى خلاص مبقتش قادرة استحمل

ومن حيث الدرسين فانا الحمدلله اقدر امشى نفسى فيهم المشكلة مش ف الدرس او الاتنين المشكلة انى حساسة زيادة عن اللازم مع المدرسين وببقى خايفة اتكلم عند واحد بكلمة من عند التانى فيحس انى بروح عند حد تانى وان دة تقليل من شأنه وكمان الضغط عليا خيكون جامد اوى

بس خلاص هقول الحمد لله ع اللى فات وربنا يقدرنى على اللى جاى ويعنى عليه

بس المشكلة ان عندى مشكل تانية خاصة بيا انا اكيد هتكلم فيها بعد كدة ان شاء الله

بس اما اخلص من مسالة الدروس دى

عمر غرباء
المشرف العام
المشرف العام

العمل/الترفيه : صاحب شركة بلوم مارت

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 23 يوليو 2010 - 21:10

[quote="sama"]

اولا انا متشكرة جدا لاهتمامكم

ثانيا انا والله متفهمة تماما انهم بيعملوا دة من باب حبهم ليا وخوفهم عليا وانا معنديش اى

شك فى دة بس مش للدرجة دى وبعدين هم عايزينى اعمل كل حاجة واى حاجة اختى بتعملها ومش هاممهم اذا كنت انا حابة دة ولا لاء وحاولت اكتر من مرة اتكلم مع ماما واقولها ان الناس مش زى بعضها وانا طبعتى تختلف عن اختى وان كل واحد له طريقته الخاصة وله نظامه سواء كان ف المزاكرة او اى حاجة تانية بس هى كانت دايما تقولى انتى خلف خلاف الناس كلها ومش عاجبك حد يعنى مثلا هى شايفة ان لما ازاكر وانا ماشية دة الصح لان اختى كانت بتعمل كدة وانا لما قولتلها انى معرفش زعقت وقالتلى انتى بس اللى صح اختك ماكانت بتعمل كدة واحنا مش كنا ف ثانوية عامة وكلام كتيييييييييييييييير وكنت بعدى واقول معلش عادى كل واحد وله وجهة نظره

اما من حيث انى اتكلم معاها فمبقاش فيه فايدة خلاص لانى تعبت اصلا من الكلام واقرب الاوقات كان النهاردة وكان ردها لما قولتلها هو انا هبدا الدرسين من اول السنة وخصوصا انها بتقول لاختى الاصغر منى مش تبدا الا بعد العيد عشان مش تتعب ف رمضان انما كان ردها عليا(وانا اعملك ايه انتى اللى عملتى كدة انتى لو بتزكرى مكنتش عملت معاكى كدة )فسكت وقولتلها يعنىمفيش فايدة ومردتش عليا والحمد لله

اما انا بقى فخلاص هستسلم لللامر الواقع وهتوكل ع الله واعمل اللى هما عاوزينه

وع فكرة ياسارة انا فعلا بعمل زى ماانتى قولتى وبحاول ارضيهم ارضاء لربنا بس انا مش برد عليهم او احاول ارفض الا لما القانى خلاص مبقتش قادرة استحمل

ومن حيث الدرسين فانا الحمدلله اقدر امشى نفسى فيهم المشكلة مش ف الدرس او الاتنين المشكلة انى حساسة زيادة عن اللازم مع المدرسين وببقى خايفة اتكلم عند واحد بكلمة من عند التانى فيحس انى بروح عند حد تانى وان دة تقليل من شأنه وكمان الضغط عليا خيكون جامد اوى

بس خلاص هقول الحمد لله ع اللى فات وربنا يقدرنى على اللى جاى ويعنى عليه

بس المشكلة ان عندى مشكل تانية خاصة بيا انا اكيد هتكلم فيها بعد كدة ان شاء الله

بس اما اخلص من مسالة الدروس دى

أختاه

في هذا العالم والحديث موجه لجميع الأخوات على وجه الخصوص

أجعلي أهون صفاتك الحذر

كلمة حق لا ابغي بها إلا وجه الله

أرجوا أن يكون المعنى قد وصل

ومنعا للتعلقيات الفضفاضة فإني أقصد الفرح بالتواجد في عالم الانترنت ومحاولة الهروب من الواقع

لعالم يتسع لسماع مشاكلنا التي تواجهنا في حياتنا العملية

ولا أقصد التجريح ولا التقليل من شأن أحد
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 23 يوليو 2010 - 21:17

بجد انا سعيده انك بقيتى عضوه معانا وان شاء الله المنتدى يعجبك ااقصد بيتك التانى احنا هنا كلنا اسره واحده وبنخاف على بعض وانتى بقيتى اخت لينا كلنا .

وزى ما فهمتكsamaان مشكلتك دى مش لوحدك معظمنا عنده نفس المشكله او كان عنده وحكايه اختك وان والدتك عيزاكى زيها والله انا والدتى بتعمل كده مع اخواتى اللى اصغر منى لانها شايفه انى قدوة ليهم وهى عندها حق بس مش فى كل حاجه لاننا بنختلف فى الطباع والشخصيات
مش عيزاكى تدايقى ولا تزعلى مهما كان كلامهم ولا فعلهم ده والله امر طبيعى .
وجزاكى الله خيرا انك فعلا بطيعى اوامرهم والله ربنا هيكرمك
وان شاء الله اى مشكله ليكى احنا هنا تحت امرك واخواتك وربنا يارب ما يجيب اى مشكله ابدا ولو حصلت مشكله لاقدر الله احنا هنا هنبقى معاكى وهنحلها لاننا اخوات واسره واحده
بجد نورتى المنتدى وربنا يوفقك دايما ياااااااارب
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 30 يوليو 2010 - 13:19

يا ألهى جئت أشكوا لك حالى...

فهل أجد عندك قبولوا .....ضاقت بيا الدنيا بما رحبت ,,,, واصبحتوا جسدا لا يمتلك الا الاهات

والاحزان والدموع

رحماك ربى بى ........رحماك ربى

ليس لى سواك اشتكى له وابوحوا....لا اريد عبدا ولا مخلوقوا

ياربى انتا اعلموا بحالى منى ...

ياااااربى انى اسئلك فرجا قريبوا ....او انقضااااااااااء أجلا لعل هذا يكونوا املا قريبوا

لولا ياربى اخاف غضبك .....كنت.......لكن ياربى اخافك خوفا شديدا..

لا اريد ياربى شيئا من هذة الدنيا ............ولا رغبتا فى البقاء طويلا

يااااااااااااربى لا تدعنى الى نفسى ..........نفسى ضعيفة....ولا تقدر على تحمل مابها من هموموا

لك ياربى اشكى حالى فهل اجد عندك قبولا ....مالى ياربى غيرك سندا ومعيننا ومجيبوا

انتا السميع ...والمجيب....واللطيف......والرحيم
عمر
كاتب متألق
كاتب متألق
عمر

العمل/الترفيه : عامل معماري

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالأحد 1 أغسطس 2010 - 23:20

طفله وجدت عصاه علي الارض طويله ولينه وناعمه
اخدتها تلعب بها اعجبت بليونه العصاه ونوعمتها
فجاء ابويا امسكو بها بسرعه ورمو منها العصا بعيد
فبكت الطفله انها كانت ممتعه انها كانت مسليه
انا كنت مبسوطه بالعب بها
ابي وامي لايحبو ان اكون سعيده

لالا يابنتي انها ليست عصا بل ثعبان
وعقلك الصغير وتفكيرك المحدود لم يستطع فهم الموقف
فهم بما فعلوه حرص عليكي وخوف عليكي
لان ليس هناك احد في الكون يحبك مثلهم

تقبلو مروري
goo
عضو جديد
عضو جديد

العمل/الترفيه : موظف حكومي

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالأحد 26 سبتمبر 2010 - 3:24

بسم الله الرحمن الرحيم سأترك العنان لقلبي وروحي لكي تتكلم سأدع اصابعي تكتب لوحدها سادع قلبي ينزف ويقول آه من النساء آه منك ياقلب آه من الحب ... سيدتي وماذا أقول .. لقد دمرني حبك وجعل ليلي نهاري جعلني كالمشرد في دهاليز الزمان حبك سيدتي ...آه منك وماذا أقول وكيف ابتدي وقد سرقت كل كلماتي مني دمرت كل مابنيته ولم تنظري وراءك ..... أصدقائي لمن سأقول ... وسأخبر العالم عن جرائمك وماذا فعلت بقلبي وأين تسكن روحي البريئة وبأي حق احاسب وأية محكمة تكون ... آه أقولها وقلبي ينزف ولكن ورغم كل شيء مازلت احبها ورغم انها تزوجت وسافرت .. أحبها ورغم كل الجراح أحبها ... وآه من حبها . اعذروني لا استطيع القول اكثر لكن سأقول لكم شيء واحد [بإني رجل أحببتها بصدق وهي تزوجت من رجل اخر غني وبقينا مع بعضنا 4 سنوات لم أفارقها لحظة ولم يفارقني حبها كنت إذا مرضت أمرض أنا وإذا تألمت أتألم أنا .... أقسم برب الوجود [انه كان حبا صافيا حقيقيا ... ولكن لا شي يدوم الفقير يبقى فقير وانا لله عبد فقير ذليل كان بوسعي عمل الكثير ولكن هي المال غيرها وضغط أهلها تركاها تختار السفر .... وبعد زواجها عادت تتحدث معي ويقول بأني انا السبب وفقري هو السبب وكل الذي حصل مني انا فقلت لها بانه اختيارك فتحملي نتيجة قرارك ....... آه ماذا اقول ومازلت احبها رغم كل ماحصل لا استطيع نسيانها ولكن هي جرحت كرامتي دمرت قلبي احس بعجزها وضعفها وبأنها غير سعيدة ولكن هذا لن يغير من الامر شيئا وصدقوا لم اعد اثق بأي فتاة فقد ثبت القول ......... لاتأمن للملوك ولو مللكوك ولا تأمن للنساء ولو عبدوك خائنات ولو عبدوك دع ذكرهن فما لهن وفاء ريح الصبا وعهودهن سواء يكسرن قلبك ثم لا يجبرنه وقلوبهن من الوفاء خلاء هناك الكثير لا استطيع البوح به ولكن كان حبنا رائعا لم اعرف مثله حب ولكن مشيئة الله وقدرنا بالأنكون سوية هو مقدر وأنا الان لا اريد ان ادخل دوامة الحب فقد قسى قلبي ورميت مفتاح قلبي في البحر وكتبت عيه ( ممنوع من الحب ) وان تعيش الواقع غير أن تقرأه وشكرا لكم واسف لأزعاجكم واعذروني ...
????
زائر

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالأحد 26 سبتمبر 2010 - 13:00

اولا هلا وغلا بيك معانا بالمنتدى اخى فى الله جو (goo) نورت بيتك الثانى

ثانيا قبل اى شئ كل واحد فى الدنيا مكتوب له نصيبه خلاص
رفعت الاقلام وجفت الصحف
انا مقدره انك فعلا حبتها ومتعلق بيها وكنت تتمنى الارتباط بيها بس ربك مرضاش بكده ليه تزعل انا عارفه انك مؤمن قوى ان كل واحد بياخد نصيبه بس انت ليه سايب فلبك للحظه دى متعلق بيها المفروض تنساها وهى اختارت الفلوس متهيالى لو بتحبك بجد كانت وقفت معاك بس الله اعلم يمكن ليها عذرها عذر تانى اهلها مثلا ضغطوا عليها على العموم اى كان السبب فهى خلاص اتجوزت وبصراحه انا مش متخيله واحده خلاص اتجوزت ليه ترجع تكلمك تانى حتى لو من باب المعاتبه المفروض حرام عليها كده خيانه لزوجها مجرد انها كلمتك بس
اخى فى الله من كلامك حسيت انك فعلا انسان ملتزم كمل التزامك وطاعتك لله بنسيانها والبعد عنها وانك تدعو الله ان يرزقك زوجه صالحه تعينك على الطاعه وراضيه بكل ظروفك
ومفيش داعى الشيطان يصورلك بان كل السيدات غدارين وانهم خلاص مفيش ولا واحده يتاءمن لها لا والله الحمد لله امة محمد عليه الصلاه والسلام مليئه بالصالحات الطاائعات لربها
ادعى الله كثيرااااااااا ان يثبتك على فلبك ويفك كربك وهمك فهو احن من سال فى الدعاء
وبجد والله مفيش حاجه فى الدنيا تستاهل اننا نحزن عشانها
متهيالى اى حزن يهون بعد موت رسول الله
اسفه على الاطاله او لو كنت تجاوزت حدودى فى الكلام
بس احنا هنا كلنا بالمنتدى اسره واحده بيجمعنا الحب فى الله والتعاون وحضرتك دلوقتى بقيت اخ لينا كلنا اهلا بيك معانا
رياض العربى
صاحب الموقع

صاحب الموقع
رياض العربى

العمل/الترفيه : مدرس

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالثلاثاء 30 نوفمبر 2010 - 0:23

احمد محمد كتب:
هنا من ليبيا بدى احكى قصة حقيقية صارت معى انا نفسى انا حبيت بيت لدرجة انى صرت اكتب الرسال بدمى واللة من جدى اكتب بدمى الرسال وهيا تقول احبك بس ما تعرف معنى الحب لانةا عمرةا ما حبت عنجد وفى يوم من الايام كنت كل ما تقولى اطلع من الجامعة
بطلع
ويوم جانى صديقى وقالى البنت اللى بتحبةا بتخونك وتكذب عليك ما صدقت وبعدةا بايام قالى نفس الشى قتلة عندك دليل ى لما تروح انتا تحكى مع شاب تانى وفى يوم التانى جبت على الجامعة حكبت معها وما قلتلةا ان ى بدى رافبها وبعد شوي كلمتنى على النقال وتقولى روح قلتلةا حاضر خرجت من الجامعة وبدين رجعت لقيتا معا شخص تانى وللاسف واحد من اصدقائيولما وجهتها بالامر ردت رد كانى ما اعرفها باى صفة انتا تتكلم معا

وما استحملت خرجت من الجامعة ولمدة اسبوع في المستشفى ما سالت ولعد ما رجعت من جديد تجى وتتعذر وتقولى اسفة بس انا بحب صديقك
مشموشى
مشرفة قسم السنة النبوية الشريفة
مشرفة قسم السنة النبوية الشريفة
مشموشى

العمل/الترفيه :

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالأربعاء 1 ديسمبر 2010 - 19:59

الاخ الفاض احمد

نصيحة لوجه الله

عيش حياتك تحت رحمة الله واستشره فى امرك
كبيره وصغيره
واعلم ان الحب لا ياتى بالقلب وحده ولا بالعقل وحده
فاختار بهما معا ولا تترك احدهما جانبا
كى لا تندم

اخى الفاض الحياة لا تقف على شخص

وبرغم قسوة ما مر بك فاعلم
انك فى يوم من الايام ستقابل حبيبك الحقيقى
الذى عشت تحلم به وتبحث عنه

فاحمد الله ان انقذك من هذا الحب الزائف

اللهم يا مقلب القلوب ثبت قلوبنا على دينك

شكرا اخى الفاضل
العاشق الجريح
مشرف الشعر و الخواطر و القصص
العاشق الجريح

العمل/الترفيه : طالب جامعي ( كلية هندسة )

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 18 فبراير 2011 - 2:10

انا مشكلتي صعبة قوي اني نفسي اجرح انسان حبيته قوي مش كده وبس انا نفسي اشوفه بيتالم قوي زي ما هو املني قوي
حبيبه
عضو متميز
عضو متميز

العمل/الترفيه : الدعوه

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 18 فبراير 2011 - 15:21

الحمد لله رب العالمين اللهم صلي علي سيدنا محمد

العاشق الجريح

هو المك اوي من الاول تاكد انه مش حبك ولا بيحبك اصلا

وانت مجرد انك عايز تالمه وترد ليه القلم برضو انت كمان محبتوش صدقني

الاحساس الي كان بينكو ممكن يكون ليه اي مسمي تاني الا الحب

الافضل وعلشانك انت انساها او تناساها علشان تقدر تعيش

لان الي جواك ده هيخليك تشوف كل حاجه وحشه ومغشوشه انت الي خسران كده

معذره في الاسلوب تقبل مشاركتي
العاشق الجريح
العاشق الجريح

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 18 فبراير 2011 - 18:50

أولا شكرا ع الأهتمام

ثانيا : انا هقولك ع حاجة

بالنسبة ليا ممكن واحد غريب عني يعمل خطا في حقي بسيط ما ازعلش منه لكن لو حد انا بحبه قوي وعمل نفس الغلط أخد ع خاطري منه قوي ، هو خضرتك حكمتي ان مفيش بنا حب ولكرايك جزيل الاحترام بس أؤكد ليكي ان بنا حب كبير بس لللاسف معرفش يحافظ عليه .
حمودى الروش
المراقب العام
المراقب العام
حمودى الروش

العمل/الترفيه : طالب جامعي (بكليه تجاره)

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 18 فبراير 2011 - 19:12

اولا
اهلا برجوعك
ثانيا
الشخص ده
جرحك بجد او المك
المفروض ان انت تطلع احسن منها
سمحه
مش لازم تجرحه وتعمله نفس المعامله اللى عملهالك
https://wagna.ahlamontada.net/
العاشق الجريح
العاشق الجريح

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 18 فبراير 2011 - 19:47

شكرا ع الترحيب يا احمد

ثانيا : هو انا فعلا مش عارف اجرحه مش علشان عاجز لكن علشان مش قادر بس في نفس الوقت هو اللي لازم يخليني أسامحه واما يبقى عليه العوض
حمودى الروش
المراقب العام
المراقب العام
حمودى الروش

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 18 فبراير 2011 - 20:20

مش يمكن هو عمل معاك كدا
بمصالحتك
العاشق الجريح
العاشق الجريح

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 18 فبراير 2011 - 20:28

مش فاهم
حمودى الروش
المراقب العام
المراقب العام
حمودى الروش

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 18 فبراير 2011 - 21:09

اقصد هو ليه جرحك
او ايه هدفه من كدا
العاشق الجريح
العاشق الجريح

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالجمعة 18 فبراير 2011 - 21:45

غباء وعدم قدرته ع الحفاظ على اللي بيحبه
قمرايه
مشرفة قسم الحوار العام
مشرفة قسم الحوار العام
قمرايه

العمل/الترفيه : محاسبة

مُساهمةموضوع: رد: ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل   ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل - صفحة 3 I_icon_minitimeالإثنين 21 فبراير 2011 - 23:57

مش لازم يكون غباء او عدم قدره على الحفاظ على الحب ولكن ممكن جدا زى ما قال حمودى
يكون جرحك لكن لمصلحتك يعنى قاصد يجرحك عشان تبعد عنه لاسباب خاصه به
ولكن الحل هو الحوار يجب ان تراه فىاسرع وقت ممكن وتتناقش معاه عن السبب وتساله ليه عمل كده
انت الوحيد اللى فى ايدك الحل ايتها العاشق الجريح لان ليس بمقدور احد منا افادتك لاننا لا نعلم ما هى القصه اصلا
الحوار وده رايييييييييييييي
شكرا
قمرايه
https://www.facebook.com/kamarea

ادخل و فضفض بمشكلتك ممكن تلاقى حل
صفحة 3 من اصل 3انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3
 مواضيع مماثلة
-
» ممكن تتجوز بنت بعد زواجها العرفى؟ ادخل وقول رايك؟
» ممكن دمعه ؟؟؟؟؟؟
» ممكن ترحيب حار
» كرسى الاعتراف مع نائب المدير ( برديس )
» لو ممكن ياشباب